Dag 14, 15 en 16, 4-5 en 6 juni.

9 juni 2019 - Morro Bay, California, Verenigde Staten

I4 juni, vandaag via Sacramento naar Oakland, dit is een gebied wat grenst aan San Francisco.  Gelijk doorgereden naar de campground Anthony Chabot. Deze campground ligt ongeveer 7 a 8 mile een donker bos in via een smalle kronkelige weg. Hier hadden we voor de eerste nacht besproken maar het was de bedoeling dat we er 3 nachten zouden staan omdat we vanuit hier naar San Francisco zouden gaan.  Via een lange kronkelige weg kwamen we uiteindelijk bij een bruin bord wat we bijna over het hoofd hadden gezien maar gelukkig zagen we het op tijd en konden de afslag nemen en dachten toen dat we er waren. Toen bleek dat er nog een paar mile achteraan kwamen om uiteindelijk bij de campground aan te komen. Hier ons aangemeld en gelijk gevraagd of we er nog 2 nachten konden staan. Dat ging wel maar hadden dan geen hooked up plaatsen meer. Dit is voor een paar dagen geen probleem omdat de camper voldoende stroom water en afvoertanks heeft om verschillende dagen zonder te kunnen, geregeld dus.  Ook even overlegd hoe we het beste naar San Francisco konden gaan zonder camper ( met camper is niet te doen ) Van de persoon in het hokje waar je binnenkomt keurig een overzichtje gekregen van het BART transport wat vanuit het stadje vlakbij naar S.F. gaat. Moest alleen een stukje ( weer 7 a 8 mile ) dat bos uitrijden en de camper parkeren bij een winkelcentrum wat vlakbij het BART station lag.  Geregeld dus. BART is hier het snelle transport om binnen het gebied van SF van a naar b komen, het is geen trein en het is geen metro maar werkt ongeveer wel hetzelfde alleen noemen ze het hier dus anders. Nog even de instructie dat het hek van de campground tot 22.00 uur open was en daarna gesloten werd, let op!!! Dit is belangrijk voor het vervolg van dit verhaal. Omdat de rit van de ene naar de andere campground maar 3 a 4 uurtjes geduurd had was het nog vroeg in de middag en konden we nog lekker even van de, ook weer mooie, omgeving genieten. Nog een heel stuk gewandeld, mooie natuur en een meer gezien. s’ Avonds op tijd naar bed omdat we de andere dag vroeg op wilden staan om naar S.F. te gaan.

dag 15,  5- juni. Vandaag vroeg uit de veren en vol verwachting naar de big city San Francisco. Zoals gezegd met de camper weer dat bos uit en naar het winkelcentrum om de camper te parkeren, van daaruit tien minuutjes lopen naar het station van de BART (trein) om hiermee naar San Francisco te gaan. Alles prima kunnen vinden en stonden dus op tijd in het station, nog wel even staan pielen voordat we begrepen welke tickets we moesten hebben maar ook dat kwam goed. Er was ons verteld dat we bij Powellstreet uit moesten stappen. Bij Powellstreet omdat daar het draaipunt van de cable cars was. Na een ritje van toch wel drie kwartier met verschillende stops op 9 punten stapten we uit en kwamen boven de grond precies op de plek waar deze beroemde cable cars draaien om weer terug te gaan. Zijn toen maar gelijk in de lange rij gaan staan om een ritje te maken. Omdat er veel van deze cable cars gaan ging het redelijk snel en na een kwartiertje of zo hadden we een plaatsje in zo’n ding en hobbelden we naar beneden richting de kust alwaar we uitkwamen vlakbij bij de beroemde Fischermans Warff. Vandaar zijn we gaan lopen om bij de ook weer erg bekende pier 39 uit te komen waar de gezellige winkeltjes zijn en waar zeker wel honderd zeehonden op de drijvende vlonders liggen en daar een leven als een oordeel maken, echt heel leuk om te zien. Daar dus een eindje vertoefd en rondgekeken, maar we wilden natuurlijk ook over de Golden Gate Bridge. Omdat te voet te doen bleek nog veel te ver weg, dus hebben we heel sportief 2 fietsen gehuurd. Kostte een godsvermogen maar de 105 dollar bleek echt de huurprijs te zijn en niet de prijs van de fietsen, haha. We zijn dus per fiets over deze beroemde brug gefietst, nu moet ik zeggen dat die Golden Gate Bridge helemaal niet zo gold is, hij is eerder roestbruin en valt in het echt een beetje tegen, er staat altijd een flinke wind en je waait er dus bijna vanaf. Maar goed we zijn er overheen geweest en het was toch wel een ervaring hoor. Aan de andere kant van de brug kom je uit bij Sausolito, een klein plaatsje aan de andere kant van het water. Hier hebben we even rondgelopen om vandaar weer met de boot over te steken naar San Francisco.  Na een paar Miles de fietsen weer ingeleverd op de plaats waar we ze gehuurd hadden. Al met al was deze fietstocht heel leuk maar had toch wel veel tijd in beslag genomen. Nog even wat gegeten en later nog even een frappecino bij de Starbucks genomen en toen weer op de terugweg, inmiddels al weer half acht. Eerst weer een eindje lopen om bij de  Cable cars te komen en vandaar weer met de BART naar het station waar we moesten zijn. Was al wel laat maar als alles goed gaat moest het te doen zijn om op tijd binnen te zijn. Ja, als alles goed gaat ( niet dus ), de cable cars ging nog goed maar in de trein bleken we dus in de verkeerde lijn te zitten, de groene om precies te zijn en we moesten in de blauwe zitten. Paniek dus!! Niet omdat we niet wisten wat te doen, gewoon uitstappen en weer terug tot een punt waar je weer op de blauwe lijn kunt stappen, maar het kostte wel weer veel tijd en het werd al laat. Het misverstand had ons een half uurtje vertraging opgeleverd maar als alles goed ging zouden we het nog net redden om voor tien uur op de campground te zijn, als alles goed ging ( niet dus). Toen we op het station aankwamen waar we moesten zijn was het al behoorlijk donker aan het worden en moesten we nog tien minuten lopen voordat we weer bij onze camper waren. Ook die weer gevonden en vol goede moed op pad, het kon nog makkelijk om op tijd te zijn. Bij de weg aangekomen die door het bos voerde om bij de campground te komen was het al donker en omdat het bos waar we doorheen moesten van de categorie, als ik het licht uit doe zie ik geen hand voor ogen was, was het dus aarde donker. Toch maar even doorsjezen om op tijd te zijn maar aan die weg kwam deze keer geen eind, ja naar een drie kwartier toen we aan de andere kant ergens uitkwamen waar we niet moesten zijn. We hadden dus glad het bord van de campground gemist en waren er voorbij gereden. Dat vermoeden hadden we al maar wanneer besluit je dat je te ver bent op een plek waar je niks ziet, er waren ook geen herkenningspunten want alle bomen lijken op elkaar. Dus omgedraaid en weer terug, weer dat donkere bos in en het was ondertussen al over tienen. Na weer een half uur dat grote  apparaat door dat bos gesleurd te hebben zagen we dan toch eindelijk dat flutbordje met campground erop maar we waren er nog niet moesten nog zeker anderhalve mile tot we bij de ingang stonden. Zou hij nog open zijn en zo niet wat dan. Bij de ingang aangekomen bleek de slagboom nog open te zijn maar de persoon die daar tot tien uur zit was al naar huis. Het bleek ook te donker en te laat te zijn om nog naar een plek te zoeken en de camper daar op te zetten, je zag werkelijk geen hand voor ogen. We hebben toen besloten om op het parkeerterrein te gaan staan wat net achter het hek van de campground was. Op die manier stonden we toch nog een beetje binnen en onder de mensen. Eind goed al goed. De volgende morgen moesten we evengoed 30 dollar betalen omdat we daar overnacht hadden.

zo dat was dag 15 en de eerste dag San Francisco.

Dag 16,  6-juni. Vandaag voor de tweede dag naar SF. Dus weer het hele verhaal opnieuw, met de camper naar het winkelcentrum, tien minuten lopen en dan met de trein naar de binnenstad. Vandaag besloten met de hop on hop of bus te gaan, zoals de naam al doet vermoeden zijn dit bussen die door de stad rijden en op verschillende plaatsen stoppen zodat je kunt uitstappen, rond kunt kijken en met een van de volgende bussen weer verder kunt. Wij hadden besloten dat we gewoon in eerste instantie heel de ronde bleven zitten om daarna uit te stappen waar we dachten dat het leuk was. Zo gezegd zo gedaan maar wij zaten natuurlijk net weer in een bus die er na een half uur mee stopte en er dikke zwarte rook uit kwam. We zaten net bij een museum in het Golden Gate Park. Geen probleem volgens de gids, na even bellen werd er gezegd dat er een lege bus onderweg was. 15 minuten later zei de vriendelijke gids dat er over 5 minuten weer een lege bus zou komen, dat heeft hij vervolgens een uur volgehouden door om de 15 minuten te vertellen dat er over 5 minuten een lege bus zou komen waar we mee verder konden. Uiteindelijk kwam er een monteur die na enig lapwerk de bus weer aan de praat kreeg en we weer verder konden na anderhalf uur, niks geen lege bus dus. Vervolgens hebben we ons rondje afgemaakt zijn nog een keer met de bus over de Golden Gate Bridge gegaan en een groot gedeelte van de stad gezien waar veel beroemdheden hebben gewoond. Later hebben we nog wat aan de kust rondgelopen, winkeltjes bekeken en uiteindelijk op tijd gegeten en weer teruggegaan naar de campground om de ellende van de vorige dag te voorkomen. En dat is ook gelukt, nu waren we om 20.30 uur weer keurig op onze plek.

zo dat was San Francisco fooks,

iedereen weer de groetjes van travel John & Helma.

1. Jeroen:
    10 juni 2019
    Wauw! Je moet er wel wat voor over hebben om SF per RV te bezoeken zeg! 😉 Mooi geschreven, zie het helemaal voor me. Gelukkig waren jullie niet lost in the woods. Geniet van de laatste dagen, hopelijk is het in L.A. wat relaxter! 😎
  2. Marian:
    12 juni 2019
    Jullie hebben een top vakantie. Zo af en toe een “hobbel” in het programma maakt het wel spannender. En meestal komt het toch weer goed. Nog lekker genieten